Pomimo rosnącej świadomości ekologicznej, w Polsce wciąż tylko 50-60% opakowań szklanych trafia do recyklingu, podczas gdy średnia w Unii Europejskiej wynosi około 70%, a w niektórych krajach przekracza 90%. W odpowiedzi na te wyzwania, Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań S.A. rozpoczęła nową, ogólnopolską kampanię edukacyjną Szkło Must Go On, której celem jest zwiększenie efektywności segregacji szkła i podniesienie poziomu jego recyklingu.

 

Skala problemu – liczby mówią same za siebie

- W Polsce każdego roku moglibyśmy przetwarzać o ok. 400 tysięcy ton szkła więcej. To ogromna ilość, która mogłaby trafić do recyklingu i zostać ponownie wykorzystana, ale zbyt duża część szkła wciąż trafia do odpadów zmieszanych, zamiast do odpowiednich pojemników. To marnowanie surowca o wielkim potencjale – mówi Jakub Tyczkowski, Prezes Rekopol - Musimy zadbać o lepszą segregację, bo problemem jest również to, że do zielonych pojemników trafiają odpady, które nie nadają się do recyklingu, jak ceramika czy porcelana.

Obecnie zbieramy około 750 tys. ton szkła, co stanowi jedynie ponad połowę szklanych opakowań wprowadzanych na rynek. Zanieczyszczenia innymi materiałami, które nie nadają się do przetworzenia, stanowią nawet 20% zawartości pojemników na szkło, co znacznie obniża efektywność recyklingu.

 

Dlaczego Polacy nie segregują szkła? – badania Kantar Polska

 

Wyniki badań[1] przeprowadzonych przez Kantar Polska na zlecenie Rekopol OOO S.A., wskazują na pewne braki w wiedzy na temat właściwej segregacji szkła i motywacji, by to robić. Rozbieżności między deklaracjami a rzeczywistym postępowaniem Polaków są znaczące. Choć wielu respondentów twierdzi, że wie, jak segregować, w praktyce ta wiedza jest często tylko powierzchowna.

 

Badania potwierdziły zjawisko, które na przestrzeni czasu i w ramach innych działań w Kantar Polska opisywaliśmy już nie raz, a mianowicie: dysproporcję między deklarowaną wiedzą/ zaangażowaniem w zachowania uznawane za „proekologiczne” a faktycznym ich podejmowaniem. Projekt pokazał, że 37% Polek i Polaków można zakwalifikować jako średnio angażujacych się w tego typu działania, a tylko 12% można uznać za bardzo zaangażowanych.– mówi Katarzyna Zalewska, Head of Sustainability Expertise w Kantar Polska.

 

Aż 90% respondentów wrzuciłoby zwykłą szklankę do zielonego pojemnika, podczas gdy powinna ona trafić do odpadów zmieszanych. Podobnie, 39% badanych błędnie wyrzuciłoby lustro do pojemnika na szkło, a 37% postąpiłoby tak ze stłuczonym talerzem. Przedmioty te, choć wykonane ze szkła lub ceramiki, mają inną strukturę niż szkło opakowaniowe i nie mogą być poddane recyklingowi w ten sam sposób. Ich obecność w pojemnikach na szkło powoduje poważne problemy technologiczne, gdyż inne typy szkła mają inną temperaturę topnienia, co utrudnia proces recyklingu i prowadzi do wad w gotowych produktach.

 

- Nasze badania pokazują m.in., że aż 48% Polaków wierzy, że każde szklane opakowanie musi być umyte przed wyrzuceniem, a 23%, że segregowanie odpadów nie ma sensu, bo wszystko trafia do jednej śmieciarki. Mity związane z segregacją szkła, takie jak konieczność mycia opakowań przed wyrzuceniem, wciąż są szeroko rozpowszechnione, dlatego też wszelkie inicjatywy, które dostarczają i porządkują informacje w tym temacie są niezwykle pożądane! – dodaje Zalewska.

 

Dzięki większej świadomości i zaangażowaniu społeczeństwa możemy poprawić wskaźniki recyklingu szkła w Polsce i lepiej wykorzystywać surowce, które mają potencjał, by być przetwarzane nieskończoną ilość razy.

 

[1] Kantar Polska zrealizował dedykowane badania w obszarze, które składały się z części jakościowej (metodą online community oraz FGI, w których wzięło udział w sumie 36 osób, reprezentujących 5 pokoleń) oraz ilościowej (badanie CAWI, zrealizowane na reprezentatywnej grupie Polek i Polaków w wieku 15-80 lat, n=1500 latem 2024 roku).

 

Szkło Must Go On – kampania na rzecz edukacji i zmiany nawyków

 

W odpowiedzi na wyzwania związane z niewystarczającym poziomem zbiórki i recyklingu szkła w Polsce, Rekopol zainicjował ogólnopolską kampanię edukacyjną Szkło Must Go On. Jej misją jest zwiększenie ilości zbieranych szklanych opakowań poprzez edukację społeczeństwa w zakresie właściwej segregacji i świadomego postępowania z odpadami. - Naszym głównym celem jest zmiana nawyków Polaków i poprawa świadomości ekologicznej. Chcemy, aby szkło i inne surowce wracały do obiegu, bo to ma sens zarówno ekologiczny, jak i ekonomiczny – wyjaśnia Anna Kamińska, koordynatorka kampanii.

 

Rekopol, organizator kampanii, od ponad dekady realizuje projekty mające na celu zwiększenie zbiórki szkła, tworzyw sztucznych, makulatury oraz innych materiałów. Między innymi dzięki takim inicjatywom Polska ma bezpiecznie realizować swoje zobowiązania w zakresie recyklingu i zrównoważonego gospodarowania surowcami.

 

Szkło Must Go On w social mediach

Kampania Szkło Must Go On wykorzystuje innowacyjne podejście do edukacji ekologicznej, opierając się na sile mediów społecznościowych, takich jak TikTok, Faceboook i Instagram, aby dotrzeć do różnych grup wiekowych, w tym do młodszego pokolenia. Łącząc edukację z rozrywką, kampania publikuje krótkie filmy, grafiki edukacyjne i konkursy, które angażują użytkowników i przypominają, jak ważna jest właściwa segregacja szkła. Ambasadorzy kampanii, Marta Zgutczyńska i Mateusz Gędek, aktywnie wspierają tę misję, inspirując do działań proekologicznych.

 

Daj mi znów żyć – muzyczne wsparcie kampanii

 

Mateusz Gędek, angażując się w kampanię Szkło Must Go On, stworzył wyjątkowy utwór, który w subtelny sposób łączy emocje z ważnym przesłaniem ekologicznym. Piosenka, choć na pierwszy rzut oka osobista, niesie ze sobą głębszy przekaz. Gędek wplata w tekst subtelną refleksję o odpowiedzialnym postępowaniu ze szkłem, które – jak sugeruje – zasługuje na kolejne życie. Refren Szkło Must Go On nie tylko wpada w ucho, ale także przypomina o znaczeniu prawidłowej segregacji, a słowa „gdy mnie nie chcesz, to mnie wyrzuć” zwracają uwagę na problem niewłaściwego pozbywania się szklanych opakowań, zachęcając do przemyślanych działań.

 

Teledysk do piosenki, urzeka subtelnością i dopracowanymi detalami. Każde ujęcie jest starannie skomponowane, tworząc harmonijną całość, która pobudza wyobraźnię. Minimalistyczna forma i gra światła nadają teledyskowi wyjątkowy klimat, a symboliczne elementy wprowadzają głębsze warstwy interpretacyjne, pozwalając widzowi samodzielnie odkrywać ukryte znaczenia.

Posłuchaj lub zobacz teledysk.

 

Ogólnopolski Dzień Segregacji Szkła – krok w stronę zmiany

 

Jednym z kluczowych elementów kampanii jest wprowadzenie Ogólnopolskiego Dnia Segregacji Szkła, który odbędzie się 5 października. To inicjatywa mająca na celu zwrócenie uwagi społeczeństwa na problem niewłaściwej segregacji szkła oraz na korzyści, jakie niesie ze sobą recykling. Dzień ten ma stać się corocznym świętem promującym proekologiczne postawy i przypominającym o potrzebie świadomego postępowania z odpadami. - Ogólnopolski Dzień Segregacji Szkła to moment, w którym chcemy zmobilizować Polaków do jeszcze większego zaangażowania w recykling. Planujemy szereg wydarzeń i akcji, które mają na celu edukację oraz zwiększenie świadomości na temat tego, co naprawdę powinno trafiać do zielonych pojemników – mówi Anna Kamińska, koordynatorka kampanii Szkło Must Go On.

 

www.szklomustgoon.pl

facebook.com/szklomustgoon.rekopol/

tiktok.com/@szklo.must.go.on

instagram.com/szklomustgoon/

 

Link do piosenki: https://magicrecords.lnk.to/Dajmiznowzyc

Link do teledysku: https://youtu.be/m-iWUBkrxCo

Konferencja prasowa - Szkło Must Go On

nowa kampania o segregacji i recyklingu szkła!

Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań S.A. Sąd Rejonowy dla M. St. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS 0000075682, NIP 525 21 92 088, Kapitał Zakładowy: 2 600 000,00 PLN, Kapitał wpłacony: 2 600 000,00 PLN Numer rejestrowy BDO: 000001873

REKOPOL

ORGANIZACJA ODZYSKU OPAKOWAŃ S.A.

ul. Mangalia 4

02-758 Warszawa

tel.: +48 22 436 78 30-33  / fax: +48 22 436 78 34

e-mail: rekopol@rekopol.pl

 

Odwiedź nasze profile w Social Mediach